torsdag 12 april 2007

otäck olycka idag

Jag passerade Bonnierhuset, på Torsgatan. Så ser jag och hinner inte mer - men pang säger det. Hög fart, och mycket splitter. En förare oskadd, den andra ordentligt skadad. Han kliver själv ur, har mycket ont, och är ganska chockad. Jag är bara tio meter från honom. Han tittar förvirrat runt omkring sig, tills han möter min blick. Jag går rakt fram till honom, tittar honom i ögonen och håller om honom. Han sätter sig mitt på gatan, och jag pratar med honom och frågar honom saker. Han är fortfarande helt okontaktbar. Folk strömmar till. Börjar fråga vad de ska göra.

En man frågar: ska jag ringa polisen? Ring ambulans, svarar jag. Ska vi inte flytta honom från gatan? (folk vill dra i honom) Jag svarar, att han får sitta tills han orkar gå (och bilarna köra runt oss). Mannen i den andra bilen försvinner. Glassplitter överallt. Jag hjälper den skadade mannen till en bänk. Armen svullnar (på så kort tid!) Han har ett stort sår över handen. Han blöder i pannan. Nacken svullnar också. Nu kommer brandbilen. =) Men de är duktiga på detta de med. Så klart. Fram med stödkrage. Kort därefter kommer ambulansen.

Jag är vittne. Jag tog hand om läget så gott jag kunde, fokus dock på den skadade mannen. Så klart. Undrar dock vad som hände med mannen som försvann. Han var nog ingen smitare. Han var nog chockad.

Jag kommer förbanna mig den dag jag behöver använda första hjälpen, och inte ännu tagit någon grundläggande kurs. Jag har lagt tryckförband på sprutande sår förut, men hjärtmassage (tänk om någon på jobbet får hjärtattack!) eller mun-mot-mun-metoden har jag ingen kunskap i. Jag vet att om jag bara vet vad jag ska göra så kan jag göra underverk i en olyckssituation.

Har du några egna erfarenheter? Vet du var jag kan gå kurs?

5 kommentarer:

Anonym sa...

USch vilken otäck sak att vara med om.

Men ack så klokt du agerade, och att du vill gå en kurs i första hjälpen.

Jag har gått en genom Röda Korset vid Slussen. Kostade inte så jättemycket:

http://www.redcross.se/Rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&Layout=Forsta_hjalpen_test&docid=1A58A21116065B62C12570BD0042CA16&menu0=0&menu1=/

Anonym sa...

Respekt! Bra jobbat!

loppispoppis sa...

tack, ja det var en omskakande dag.

Jag har kollat in kurserna, ska ringa dem imorgon! Tack så supermycket för tips, Maria!

Anonym sa...

tror att räddningstjänsten anordnar såna kurser, kanske har jag fel men....

Anonym sa...

Har inte heller någon sådan kurs men kom till en olycka med tre ungdomar för några år sedan i ett annat land och på något vis blev totalfokus på de drabbade och en massa kunskap om vad man ska göra poppade upp i mitt huvud. ABC och sånt.... (andning, blödning, chock) Allt gick bra! Men visst vore det bra att ha hjärt-lungräddning. Tror nog räddningstjänsten kan ha såna kurser