torsdag 1 mars 2007

varför välja?

Se också början till diskussionen i att välja, och kommentarerna därunder...

Varför välja? Ja, kanske för att kunna drömma om framtiden, och genom att vara medveten om vad vi vill åstadkomma eller göra så kan vi göra val med vår tid och välja vad vi vill engagera oss i. Det har lite med att välja sina duster att göra. Och att välja sina vänner. Och att välja att ägna oss åt de människor som ger glädje och energi istället för de som genomgående tar energi.

Jag utövade feng shui innan jag visste vad det var. Att rensa i röran med feng shui, ISBN 9789137116440 gjorde stort intryck på mig, kanske just för att processen fanns hos mig redan men var inte lika uttalad som den blir när jag läser om den i en bok.

Behovet av mängden ägodelar vi har idag är ett relativt nytt påfund. När vi gick över från att vara jägare eller nomader till att bli bofasta så var det inte längre naturligt att vi endast ägde det vi kunde bära med oss. Vi skapade mer och mer ägodelar som behövdes i vardagen. Idag har vi fler ägodelar än vi behöver. Och jag frågar mig -- vad använder jag denna till? Om en sak eller ett plagg jag inte använt på länge. Behöver jag verkligen denna? Jag gör ett val. Jag kan ge bort en bok som jag har läst, men jag kan också ta det ett steg längre och välja att inte skaffa mig något som jag inte absolut behöver.

Jag har också funderat över hur jag kan förändra mitt tankesätt kring människor som tar energi från mig. För mig handlar det om att sätta gränser, och fundera över vad jag är berädd att ge, hur mycket och när. Vissa människor kan jag undvika, någon på jobbet som alltid spyr galla över allt och alla, men andra kan jag inte undvika utan jag vill ha en kontakt -- trots att det för det mesta är en obehaglig upplevelse. Jag kan dock lära mig att ta mindre skada, och att öva på att bubbla in mig och sätta mina gränser om och om igen. Jag tänkte därför att det var ett ypperligt tillfälle att öva med min nya chef som jag ju fick i somras. Men nu står jag här, alldeles energiuttömd och misslyckad. Jag lyckades inte, trots att jag var medveten om att hon var en energislukare, trots att jag har hela tiden övat på att säga ifrån, sätta gränser.

Så nu väljer jag. Och fatta vad skönt det känns! Igår bestämde jag mig för att jag ska byta jobb. Jag hade ju planerat att göra det om ett tag, inte nu, om ett halvår eller år. Men jag känner mig redan upprymd och det ska bli spännande att lära mig nya saker, att träffa nya människor, att ha mer erfarenhet i bagaget och att använda detta på en ny arena!

Oj, men det är sorgligt också! Jag grinar för jag älskar ju att jobba där jag jobbar. Jag tycker så mycket om alla människor där. Jag tycker om att ha den frihetsgrad jag har haft, den möjlighet att påverka och driva som jag kunnat göra. Jag har kännt mig trygg med människorna jag jobbat med. Alla mynt har två sidor.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att citera Jean Paul Sartre som menade att det är genom sina val som man utskiljer sig från den grå massan och blir någon:

Människan skapar sig själv genom sina val. Vi är dömda till frihet vilket betyder att vi måste välja. Att inte välja är också att välja. Om jag inte väljer själv gör bara någon annan valen åt mig. Jag är själv ansvarig för mina val och mitt liv. Den som gör egna val skapar själv sitt eget liv.

Att välja ett litet antal ägodelar är ett val helt i min smak, men det är mest för att det blir enklare att städa då. =)

Det är en fröjd att läsa om den lättnad du uttrycker inför ditt beslut att skaffa nytt jobb. Jag önskar dig lycka till med det valet!

Anonym sa...

Så skönt att du valt att byta jobb. Självklart finns det alltid guldkorn bland jobbarkompisar man mister, men att vara kvar på ett ställe som man mår sämre på är helt fel.

.... på tal om prylar. Hade också ett feng shuiryck för ett par år sedan och det var så skönt att verkligen rensa bort mycket- vilket jag gjorde. Mycket presenter jag fått och typ allt som inte gav bra vibbar.

Men ändå så blir det fullsmockat igen inom kort, speciellt som man som i mitt fall, flyttade ihop.

Men någonstans så har jag i bakhuvudet att jag inte ger bort saker som inte går att förbruka (mat, skönhetsgrejjer och så) och aldrig några prylar.

Böcker har jag mycket men har rensat ut alla trista tunga romaner som jag vet jag aldrig kommer läsa. fackböcker däremot har jag massor ;-)

loppispoppis sa...

maria: en väninna sms:ade mig precis och vill att hon och jag åker till bali i juni och går en feng shui kurs... Hon är mer inne i det än jag, men jag har inget emot bali... ;)

Jag tror prylar stjäl energi, och sådana som ger dåliga vibbar som du säger, dom kan man ju vara utan.

henrik: att inte välja är också att välja. Att inte ta beslut är också att ta beslut.

Ja, det känns skönt att tänka på nya vidder, nya uppgifter, nya korridorer. Tack för dina ord!

"A Peaceful Warrior" sa...

Haha..."Att rensa i röran" - ännu en bok som jag tog upp bland mina boktips. Ja...det är intressant också hur det går hand i hand; att rensa i sin yttre röra och att samtidigt rensa i sin "inre röra".
Börjar man rensa i sin inre röra så leder det ofrånkomligt också till att man rensar i det yttre. Väljer bort sådant man inte längre önskar i sitt liv och "slänger" det mentalt eller i praktiken. Allt hänger ihop. Det mentala speglar det yttre och vice versa..(anser jag i alla fall)

loppispoppis sa...

Jag håller absolut med. Det intressanta är att det faktiskt följs åt.

Jag har hittat småprylar som faktiskt har energi i mitt liv. Negativ sådan. Och det har gjort mig förvånad. Jag har dock inte alltid slängt dessa, det går också att "avdramatisera". :) Vilket helt sonika betyder att jag bestämmer att nu ska den inte vara laddad längre... Praktiskt, va? ;)