fredag 9 mars 2007

att göra avkall på mitt jag

jag är i en bubbla
andra har sina egna bubblor
min bubbla blir mindre och mindre, jag
talar inte om var min gräns på min bubbla går
tunnelseende, svårt att andas
tillslut måste jag protestera
men då är det ganska sent

jag är så himla bra på att anpassa mig
se till andras behov före mina
men det funkar ju inte,
jag måste göra tvärtom,
och det vet jag egentligen

tävlingsmänniska
jag vet att jag kan anstränga mig lite till
jag kan alltid pressa mig lite till
klara av lite mer
arbeta lite längre
korta av lunchen
avstå från fika i ett år
gå lite fortare

men jag tappar livsgnistan (tydligen)
sexlusten
lust att känna
lust att se
lust att glädjas
lusten att inspireras

urtappad på all ork
gick jag idag och började om igen se världen
jag såg gärdet och lidingö från kaknäs
jag såg solglitter i isflaken vid rosenbad
jag såg hundbajs på riddarholmen
grus, grus och åter grus över
söders två mest kända pucklar

lusten kom till mig på st.paulsgatan
en keramikverkstad
jag ska keramika igen
imorgon vill jag redan --
jag har sådan lust,
måndag kanske!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad glad jag blir för din skull. Skapa är ett bra sätt att läka. Jag har ju mina pärlor tack och lov! Kramar...

Anonym sa...

Hej!

Vill bara säga att jag läser och tänker på vad du skriver, men är för trött för att kommentera just nu... Jag jobbar inte så mycket, men nu har arbetsdagarna hopat sig - och det har jag svårt att klara av.

loppispoppis sa...

gisan: jag har aldrig kommenterat din bling bling blog, men jag har kikat! Jättefina är dina alster. Jag är glad för din skull, och visst är det bra att hitta sin egen "kanal" där man kan hämta energi!

carulmare: tack för att du tittar in även när du har mycket på jobbet. Jag tittade på dina bilder med din nya kamera och kommenterade. De var mycket vackra!