lördag 26 maj 2007

och naturen har sin gång

Var med om något förunderligt i måndags.

När jag skulle iväg hemifrån såg jag en skata och en duva som bråkade och flaxade omkring. Skatan verkade vilja skrämma och attakera duvan.

När jag två timmar senare kom hem så kikade jag in i buskarna där jag senast sett duvan rulta in. Ingen där. Men tio meter bort stod skatan och pickade och åt det sista av innanmätet på duvans mage. Den var helt uppäten.

Jag gick fram till dom, sa "jasså, det tyckte du var roligt", och så tittade jag mig omkring för att se att ingen sett att jag pratat med skatan. Så gick jag därifrån.

Konstig företeelse; skata mördar duva...

4 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Fy vad äckligt och konstigt. Har aldrig hört talas om att skator äter duvor.

loppispoppis sa...

ja, konstigt! Jag som trodde de åt frön eller så...

Anonym sa...

Undrar om skator (och kråkor) inte är allätare... Jag såg en gång ett gäng kråkor retas med en gammal sjuk katt... Ja, retas och retas. Nu börjar jag tänka att de kanske var på jakt...

loppispoppis sa...

Jo, du har alldeles rätt, carulmare. Jag hittade en text på wikipedia om skatan, och specifikt vad den äter.

Och den är allätare. Den äter småfåglar, och as bla. Duvan var inte så liten, men den var försvagad.

Jag blev nog förvånad att den ätit så mycket, men det förklaras med att den deponerar maten i förråd som den äter allteftersom.