måndag 14 maj 2007

hänsynslös eller viljestark?

Jag var inne hos bless och läste hennes alternativ till melodifestivalen, i detta fall att göra personlighetstest med matchning hos PARSHIP.

Det var några saker som kom fram om mig som jag tyckte stämde in, men det mesta var diskutabelt... =)

"Du njuter fullständigt av livet - spontant, direkt och med stor insats genom din upplevelseförmåga. Dina bästa reaktioner kommer från en instinktiv "magkänsla" (instinktandel 80%). Din hunger efter upplevelse förtränger tyvärr ibland dom andra två viktiga områdena: känslorna (11%) och det rationella förståndet (9%)."

Jag trodde inte min magkänsla var så framträdande. Men något jag kände innan jag blev sjukskriven var att jag hade tappat min kompass. Och det var väl magkänslan och energin som var borta. Och alltså min magkänsla. Jag är inte jag utan den. Så där var det full pott.

Men att jag inte skulle använda mitt rationella förstånd är helt odiskutabelt. Jag är ju den som tänker över och om igen och väger saker fram och tillbaka och med sjutton synvinklar när jag ska ta ett beslut... Fattar inte vad de menar... Vidare:

Tips för partnerval

"Din njutnings- och livsglädje smittar av sig till många människor. I relationer gör detta att många blir betagna och begeistrade just i början. [...bla bla bla...] Om han inte har det kan din utpräglade lidelse lätt leda till måttlöshet i vissa situationer."

Ha, den där förälskelsefasen tror jag de snackar om. Den har ju alla människor.

Konflikthantering

"Du är van att lösa dina problem med viljestyrka och självhädelse (45%). Din harmoniseringsvilja (23%), din storsinthet (18%) och din tendens att dra dig tillbaka (14%) är däremot jämförelsevis lite utpräglade. Om du har bestämt dig för någonting så kan ingen hindra dig från att avstå från detta. Din målmedvetenhet och din viljestyrka är idealiska förutsättningar för framgång inom yrkeslivet. Men var medveten om att din omgivning kan få intrycket att du är alltför kompromisslös när du driver igenom din vilja för att nå dina mål."

Om jag är sådär målmedveten så har jag iallafall inte varit medveten om det tidigare. Beskrivningen låter hänsynslös i mina öron och stämmer inte in på mig, hehe...

Tips för partnerval

"Du löser ett problem direkt på ett spontant och aktivt sätt - ibland utan hänsyn till förluster. Det kan vara till fördel inom yrkeslivet - men det kan leda till problem människor emellan: Tänk på att inte alla har samma styrka som du och ibland är det svårt att gå ur vägen för dig i rätt tid. Men speciellt i en relation är det viktigt att kunna kompromissa och ta hänsyn till den andres önskemål och behov. En partner som inte bara accepterar din utpräglade viljestyrka utan även gillar den passar bäst för dig."

Om jag vore så hänsynslös i yrkeslivet kanske jag vore någon idag. Men jag tror snarare jag är för medkännande och har för mycket empati för det mesta och isället skulle jag behöva mer av det ovan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa!

Det där med livsglädje och måttlöshet tycker jag att du ska ta som en komplimang! Det är långt ifrån alla, inte heller undertecknad, som kan släppa taget på det sättet, förälskad eller ej.

Vilket är ditt slutomdöme? Var testresultatet mer rätt än fel?

Jag gillar för övrigt din nya look, även om jag tror att jag föredrar dig i grönt.

bless sa...

Men hjärtat, du är någon nu med=)

Anonym sa...

Din skylt ska vara välkomnande men markera att det är DITT hem. Där ingen kliver in som du inte vill ha där. Sen ska den givetvis vara mycket vackert utformad eftersom du är det. Kramar...

loppispoppis sa...

henrik: jo, ganska rätt tror jag, men inte mitt i prick. Men inte helt fel heller... Men sådana tester kan ju ibland passa på vem som helst. =)

loppispoppis sa...

bless: jag menade sådär karriärmässigt... Jag var lite anti när jag skrev min text tär igår, det speglade nog attityden i den. Lite krass sådär inför personlighetstester.

loppispoppis sa...

gisan: tack =) en sådan skylt vill jag gärna ha. Jag får börja titta mig om och se om jag kan hitta någon som säger så till mig. =) Har du gjort din själv? (kanske en dum fråga...;)

"A Peaceful Warrior" sa...

Jag betraktar mig som väldigt "open minded" men sådana här tester måste jag erkänna ändå att jag har en förmåga att dissa...tycker faktiskt tom att det är ren välformulerad bullshit. Väldigt subtila, breda och skickligt utformade texter som i stort kan uttolkas hur som helst nästan, då de som sagt passar in på alla - mer eller mindre.
Lite samma grej som horoskopen för "alla" - inget att fästa betydelse vid anser jag (tror dock helt klart på astrologin som baseras på rena personliga horoskop).
Så jag håller med dig...lite krass inför dessa tester haha. ;)