söndag 2 september 2007

vacklande värderingar

Under andra dagen på kursen gjorde vi en övning där vi listade tio grundläggande värderingar. Nästa steg var att ta bort tre stycken som vi kunde vara utan, sedan ytterligare två. Jag stod tillslut där och hade tagit bort familj/barn. För självklart kunde jag inte ta bort hälsa, respekt, fritid, frihet, och kärleksfulla relationer. Utan kärleksfulla relationer tror jag att jag skulle dö en smula. Jag valde alltså bort barn.

Tredje dagen på kursen gjorde vi en avslappningsövning/visualiseringsövning som liknade mycket den jag gjorde 14:e mars, och konstigt nog slutade det med två bilder i huvudet. Den första är jag och två barn på en badstrand, ett barn seglar optimistjolle och är ca sju år gammal, den andra leker i sanden, och det finns minst två barn till i närheten. Vet inte om det är mina eller mina vänners. Men det finns ingen man i bilden denna gång. Jag är ensam. Den där spiralen jag pratade om då, den har , inte kommit på plats ännu. Men imorgon är det dags. Varför så motsägelsefull? Varför både vill jag och vill inte?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte alls att det är konstigt att både vilja och inte vilja på en och samma gång. Sådan är jag för det mesta med det mesta. Ska bli spännande att höra om det som nu ska falla på plats! =)

Anonym sa...

Hemska saker!! :) Jag tror jag har valt bort respekt... och ändå upplever jag inte mycket respektlöshet... Intressant detdär med att ha er att välja bort, mer och mer... Till sist står man då kanske där med det som man verkligen inte kan vara utan......

loppispoppis sa...

Kanske var det för att få oss ta ställning till vad som är viktigt och vad som är livsviktigt.

Om man frågar någon som är uppväxt på västbanken eller i etiopien hade listan garanterat sett annorlunda ut.