fredag 21 september 2007

tillämpad avslappning - sista steget

Nu så har jag fyllt jobbet och hemma med gröna pluppar (klistermärken) de ska påminna mig att ta ett djupt andetag, följt av tre till -- för att komma ner i varv vid olika tillfällen under dagen.

Klisterlapparna sitter:
synlig på toa
tandborsten
cykelstyret
i handväskan
i skåpet där jag låser in handväskan på jobbet
i blocket på jobbet, på varannan sida
på mobilen
på laptopen, i blickfånget

tanken är att jag ska komma ihåg att andas iallafall tio gånger per dag.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Tio gånger per dag... Då får det bli rejält djupa och långvariga andetag! :)

Börjar värken ge med sig? Behöver du inte vara sjukledig... eller tycker du att du klarar dig bättre om du är på jobb?

bless sa...

Här finns det härlig andning att göra om du behöver inspiration:
http://www.world-television.se/
projects/operan/helasverigesjunger/
operatv.php

Den brukar jag pigga upp med=)

Anonym sa...

Bra idé med gröna ploppar. Jag kanske skulle göra det för att komma ihåg knipövningarna som jag fick av urologen. Konstigt att man slarvar så med saker som är viktiga för ens egen hälsa...
Hoppas att du mår bättre idag. kram:)

Anonym sa...

Wow vad bra. Vilken kanonbra idé.

Tack!

loppispoppis sa...

carulmare: ja, fast jag andas ju vid andra tillfällen också.... det här sista steget kallas snabbavslappning. Jag har övat nu i ett halvår på att slappna av i olika steg... meningen är att det ska gå snabbt till att hitta till en avslappnad kropp. =)

Jag kanske borde vara hemma och sjuk, men bara jag får smärtlindring så känner jag ju att jag kan jobba och fungera. Det blir en balansgång, för när jag får så där ont så funkar det ju inte alls.

loppispoppis sa...

bless: wow! den var ju jättebra, har bara hunnit titta en bit, och jag andas annorlunda. Det är kanske så att sjunga i duchen borde jag börja med igen. =) Nu måste jag kolla vidare...

loppispoppis sa...

malve: jag valde grön för jag gillar grönt, välj din favvo-färg, vetttja! Och så välj ställen som passar för dig, som kan hjälpa dig att komma ihåg... när man står och väntar på bussen, på tunnelbanan, i matkön på lunchen, i ica-kön....

loppispoppis sa...

maria b: ja, jag tror det funkar faktiskt!!

Anonym sa...

Jag gillar din humor, som har ack så mycket allvar bakom sig. Kramar...

christel sa...

Lycka till! Du kan också installera någon timer på datorn som kommer upp med något meddelande att du ska andar och røra lite på armarna/axlarna med jæmna mellanrum.

Jag førstår att grønt ær din favvofærg, hehe ;)

Anonym sa...

Här kommer en liten "plupp" för att påminna dig om att andas. Kramar...

loppispoppis sa...

gisan: vad bra att du gillar min humor... Ibland vågar jag inte visa den -- är rädd för att bli missförstådd. Varför är det så egentligen?

loppispoppis sa...

christel: ett sådant program vore ju super -- skulle vara bra när jag sitter och jobbar... Borde väl finnas gratis någonstans?

Är du i Norge nu? eftersom du har sådana bokstäver? -- ska kolla in ditt senaste inlägg, där kanske jag hittar svaret...

loppispoppis sa...

gisan: den pluppen fungerade faktiskt! Jag tog ett djupt andetag. =) hihi

christel sa...

Hej, nej jag är inte i Norge, men jag är på en Norsk båt och jag orkade inte ställa om tangentbordet..

Är utanför östra Ryssland fortfarande. Om några veckor när vi är klara här blir det Japan.

Jag tror att du kan hitta sånt program gratis på nätet. Sök på musarmsproblem eller liknande borde det finnas ngt.