fredag 7 september 2007

systa på äggstocken

Inte nog med att de var tvungna att transhera mig för att få in spiralen, jag har dessutom haft två systor på äggstockarna. Jag tror jag har systor hela tiden, och så spricker dom och gör ont och så håller det på sådär. Idag fanns en kvar på ena äggstocken, själva systan är tre centimeter i diameter. Den andra har nog precis spruckit, och det finns vätska kvar i buken som trycker och kan tänkas göra att det gör ont. Det är antagligen därför som jag varit tvungen att ta pronaxen 8-10 tabletter om dagen denna vecka. Inte själva spiralen!

Vet ni vad han sa mer? Jo, att jag inte ska ta pronaxen, för den är så stark att den kan dölja smärtan för bra. Jag måste åka in till akuten om det plötsligt gör ondare.

Jag känner igen detta. Jag åkte ju till akuten för drygt ett år sedan -- jag svimmade av på toagolvet efter att ha fått panikont. Jag kände att nu är det nog dags för mens, och tillhörande mensvärk. Tog två tabletter, började borsta tänderna. Hann inte borsta klart, utan finner mig själv genast över toastolen kräkandes och sedan diarré direkt på och omvartannat. Sedan svimmar jag på golvet. Kravlar mig ut i hallen, hittar mobilen. Tanken var inte klar alls i huvudet och det var nästan omöjligt att slå 112. Kommer fram. Jag säger att jag har mensvärk så jag håller på att dö. Hon säger, du får ta en taxi och lägger på. Jag svimmar igen. Ligger naken på golvet. Vaknar och jag fryser. Ringer efter hjälp och blir till sist skjutsad in till SÖS gyn-akut. Efter fyra timmar på en brits (jag har en gul handuk och en påse i handen...) blir jag undersökt av en doktor. När hon trycker mot äggstocken med ultraljudsstaven är reaktionen ögonblicklig, jag spyr näsan rakt på henne. =)

In rusar två sköterskor och jag fick genast en morfinspruta i benet. Smärtan försvann omedelbart. En till här, sa jag och pekade på andra benet.

Doktorn sa idag att jag måste vara medveten om risken med systor. Systan kan vrida sig om sin egen axel och dra med sig äggstocken och därmed strypa blodtillförseln. Och då kan äggstocken dö. Och därför ska jag inte ta pronaxen utan istället alvedon. För då kommer jag fatta när det är allvar. Och genast ta mig till akuten. Inte ligga några fyra timmar på en brits, utan berätta att jag har lätt att få systor. Han sa att man kan tvingas "opereras", att man sticker hål på systan om det händer. Och fixar så att äggstocken ligger bättre till.

6 kommentarer:

Anonym sa...

*kramar om*

Anonym sa...

Huva, vilka historier! Tänker på dig!

Maria sa...

Stor kram till dig, hoppas att det snart lättar. Nästan kusligt lika ibland, jag har också haft cystor som spricker och det är som sagt ingen höjdare. Tänker på dig!

Anonym sa...

Fy vilket elände din stackare!!! Är det här något du kommer få leva med? Finns det inget de kan göra så det inte kommer tillbaka fler cystor? KRamar...

Jennie sa...

jag har osså fått en systa på min äggstock som gör så ont att de känns som ja nästan svimmar, min e dock 7 cm stor.. dock vill de inte "operera" än, trotts att den e så stor. men de va ändå bra att läsa detta, & se vad som KAN hända med en, så man e förberedd ;o

Anonym sa...

I wish not approve on it. I assume nice post. Specially the appellation attracted me to be familiar with the whole story.