söndag 2 september 2007

lös bottenplatta

Att vackla och fundera över grunläggande värderingar gör att jag vacklar i hela mitt jag. Det är så stora frågor som processas. För ett år sedan hade karriär och kredit för vad jag gör på jobbet stått högt i kurs på min lista av värderingar. Men med dödsfall i familjen (faster) och sedan denna vägg som jag gått in i så omvärderas allt.

Flötet däruppe, med mina tankar och uttryck som syns utåt, den flyter igen -- om än åt ett annat håll än tidigare. Jag har varit ända ner i bottenplattan och tillbaka och ändrat om. Inte undra på att allt vacklar, -- känslor och livsgnista. Allt detta viktiga. Allt jag tyckte var viktigt förr, allt jag tycker är viktigt nu -- ser ju annorlunda ut.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ååå, denna process. Det ÄR svårt men med tiden kommer pusselbitarna falla på plats.

Då kommer det vara värt precis allt.

Håller på dig!

Anonym sa...

Det har jag inte ens funderat över, vilka grundläggande värderingar jag har. De har nog, liksom dina, förändrats med tiden.

Svårt att plocka bort saker. Vad var avsikten med det? Att se vad som verkligen är viktigt för en? Hur många grundläggande värderingar ska man ha kvar?
Det är nog inte så svårt att välja bort barn när du inte har några, det gör ju ingen skillnad för dej nu, vilket de andra alternativen skulle ha gjort.

Låter som en spännande och givande kurs! Kram:)

Maria sa...

Har inte heller funderat på mina grundläggande värderingar. Däremot har jag precis som du ändrat mig vad gällande karriär. Innan var det så viktigt för mig att "bli någon", men nu när jag också mött väggen så inser jag att karriären inte alls är viktig för mig längre. Att må bra är det enda jag fokuserar på nu... KRAM

loppispoppis sa...

malve: jag tror det handlar mer om att förstå andra. Att förstå att en grundläggande värdering ändrar man inte på. Den bara är där, och är något andra måste respektera. Detta är en källa till konflikt, när folk inte fattar att det inte går att rubba en värdering...

Anonym sa...

Menar ni att en värdering inte går att ändra på? Trodde att förändring ledde till utveckling...
Kan ha fel...