måndag 23 juli 2007

jobbar nu 100% i ungern

Jag är nu uppe i 100% jobb efter ett par veckors semester. Har tagit det jättelungt och pysslat lite med min nya hobby, porslin. =)

Är nu i Ungern, Budapest, och har jobbat hela förra veckan. Tyvärr är internetuppkopplingen lite skakis, och internet från hotellrummet är inte att tala om -- det kostar flera hundra per dag... Eller dryga flera tusen per månad... Däremot ska det gå att hitta endel hotspots på stan, men stan är stor och jag har inte hittat någon ännu.

Den här första veckan jag har varit här har varit suuuupervarm. Denna sommar är tydligen den varmaste i Budapest sedan 150 år tillbaka. Och i veckan som gick var det mellan 38 och 44 grader varje dag. Svalaste dagen var igår -- när det faktiskt blev nedåt 35 på kvällen. I lördags var jag i Szentendere och det var så varmt att jag stoppade huvudet under vattenkran säkert 5-6 gånger. Och öppnade säkert fem 1,5 liters flaskor... (fick dock hjälp med att dricka dem) =)

Folkmusiken och folkdansen här är jättehäftig. De blandar allt möjligt; tänk dig ringdans, kletzmermusik, pardans, stepp, zigenarmusik, folkmusik, vadmalsbyxor, små mössor, fiol, utmaningar/tävlingar, uppvisning, svettiga människor i folkdräkt i 40 graders värme, -- ja allt detta i ett!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande! =)

"A Peaceful Warrior" sa...

Ha...vad skoj.
Jag som går i tankar på att åka ner till just Budapest med Ronja (vi har ju boende där) någon gång snart framöver. Hur länge blir du kvar där? Det vore ju skoj om vi kunde ses där eller hur? =)

Maria sa...

Åh så roligt det låter! Hoppas det inte blir alltför mycket jobb bara;)

loppispoppis sa...

apw: jag blir kvar till den 18 augusti =) Så då kan vi kanske ses här?

loppispoppis sa...

maria: nä, jag försöker träna på att gå hem i tid. Men det är faktiskt svåååårt.

Anonym sa...

Låter som du har det mycket bra. Var rädd om dig och njut av allt som går att njuta av. Kramar...