fredag 13 juli 2007

gatumusikant, det var jag

på tal om gatumusikanter; jag blev inspirerad av tinnitussans inlägg, om skränande måsar...

När jag var 15 spelade jag i tunnelbanan i stockholm, i folkdräkt ibland tillochmed. Jag tjänade så himla bra dessutom, ibland fick jag ihop 700 på fyra och en halv timme (sedan orkade jag inte längre). Och så fick jag andra gig, tex begravningar, eller urnedsättning. Men jag spelade mest i pendelgången. Ibland i gamla stan, och då störde jag nog folk. Så jag vet vad tinnitussan menar...

Men främst är det nog jobbigast när man hör samma låt för 25:e gången på en dag, som ur-affären vid sergels torg får göra på en dag...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Känns som det kommit lite mer energi mellan raderna här. Hoppas verkligen att jag känner rätt. Kramar...

Inkan© sa...

Så kul! Det hade jag aldrig kunnat gissa. Oftast är det folk med annan nationalitet som spelar. Själv är jag mest svag för folkmusik från sydAmerika.

Anonym sa...

Hur har du det? Tänker mycket på dig! Kramar...

Anonym sa...

åååå, gud vad jag skulle vilja se dig i folkdräkt ;-)

Visst är det jobbigt med samma låtar hela tiden. Att jobba i livsmedelsaffär innan jul är hemskt eftersom de spelar "jag såg mamma kyssa tomten" på repeat sexton veckor i sträck.

Min tinnitus är ingenting i jämföresle ;-)