tisdag 6 november 2007

att öva på att vara jag

Jag brottas med att stå ut med mig själv och inte vara så dömande på mitt eget presterande i kommunikationen med andra människor, men misslyckas oftast. Jag är min egen största domare och fiende.

Och jag kanske kan älta detta ämne i all oändlighet.

Eller kanske inte.

Känner mig sårbar, många känslor ligger ytligt. Jag måste bekräfta och sätta ner foten som ledare och uppföra mig som en ledare varje dag. Dra gränser som till små små barn. Och känner att det lyckas bäst när jag säger "här gick gränsen" på något sätt (ofta olika i olika situationer). Men det känns så bra efteråt.

Jag är mest kritisk mot mig själv när jag sagt "nej" men sedan tagit tillbaka när jag fått en massa bortförklaringar. I förra veckan sa jag "jag kan ju vara tydligare". (=tog tillbaka) Och sedan bet jag mig i läppen och låg vaken i tankar hela natten. Helt slut och svettig. Nä, varför tog jag tillbaka? Jag vet ju fortfarande inte vad de saknade av mig, och kan ju inte vara tydligare nästa gång. För själv tyckte jag att jag var tydlig. Suck.

Men jag tar tag i allt som stör mig idag. Ibland går det fortare, ibland långsammare. Idag sa jag "det kändes konstigt när xxx hände". Märkte du också att det blev konstigt? Och påföljande prat var jättebra!! (guldmedalj! till mig)

Vidare sa jag idag att "nä nu ångrade jag mig" (hade tagit på mig att göra xxx), "det är du som behöver informationen, du mejlar och frågar om den". Sagt och gjort. Inte så smidigt kanske, eftersom jag tagit på mig att fixa det hela -- men nästa gång går det ännu snabbare, och jag kan gå på magkänslan direkt.(guldmedalj)

Vidare, också idag(!), sa jag "nej, nu hoppar jag av xxx". Vilket slutade med att jag fick tre tjejer kontakta mig per telefon och mejl och redde ut det hela. Och jag kunde säga min förklaring, "jag orkade inte mer fram och tillbaka bara" och så bestämde vi oss för hur xxx skulle gå till. (annars brukar saker ibland rinna ut i sanden för det blir för mycket tjafs, tycker jag -- så hellre denna lösning tyckte jag). (guldmedalj)

Jag är nöjd med dagen, men trööööt. Det är mycket nu.

1 kommentar:

bless sa...

Bra jobbat! Du börjar bli någon du kan lita på, tror jag.